Sveriges tråkigaste kultursidor, 1-5
När skrattade du senast när du läste en kultursida? Ens drog på läpparna? Sportsidorna är fulla med kul analyser, bråkigt språk, otrevliga överraskningar och även en del saker som får mig att le – och då är jag inte ens särskilt intresserad av sport.
Eftersom kultur – tillskillnad mot sport tydligen – är jätteseriöst och därmed skittrist så är svenska kultursidorna tråkiga, stenallvarliga och förpliktigande som lutheranska påbud.
Här är Vassa eggens topplista över Sveriges dystraste kultursidor. Poäng har satts för självdistans, ironi, samtidskänsla, språkförnyelse och allmän humor. Till och med tråkig humor – typ 40-talisthumor – har poängsatts. Snacka desperat.
1. DN Kultur
Det var en svår uppgift att skilja ettan från tvåan, men DN Kultur har Mikael Löfgren. Alla hans samvetsgranna Vakna!-rop är betongtunga kolosser som dryper av Det-här-är-viktigt. Med god hjälp från Mustafa Can – har ni sett eller hört den mannen le? – och kulturchefen Maria Schottenius låga tak har DN Kultur ändå knipit första platsen. Trots försök från Fredrik Strage, Johan Croneman och en och annan Jonas Thente-notis är det bara att gratulera: DN Kultur är tråkigast!
2. Aftonbladet Kultur
Aftonbladet Kultur kunde inte rubba ettan. Detta trots en oerhört tråkig och på gränsen till oläsbar duo: John Pilger (aldrig under 20 000 tecken!) och Åsa Linderborg. Det som till slut avgjorde var Åsa Linderborgs förmåga att alltid överraska – om än inte positivt – och köpet av Jan Stenmark. Men rubriker som: "Dödens frön" och "Vardagsrasism" ger ändå Aftonbladet Kultur en säker andra plats.
3. Sydsvenskan Kultur
Det här är ett tveeggat svärd, för på internet är Sydsvenskan Kultur klart roligare än SvD. Alltså skaffade jag mej en prenumeration på Sydsvenskan och blev mycket besviken. Långa obegripliga poetiska texter om typ en ny världsatlas och korta "betraktelser" (a la Leif Nyléns nu utskuffade fågeldikter i DN Kultur) väger inte upp pennor som kulturchefen Daniel Sandström, Anna Hellsten, Björn af Kleen och Andreas Ekström. En inte alltför svår gissning är att Sydsvenskan kommer falla nedåt på den här rankinglistan till nästa år, när ungtupparna städat upp även i papperstidningen.
4. Svenska Dagbladet Kultur
Svenska Dagbladet – eller Svenskan som den heter på vulgärsvenska – har förvandlats från högborgerlig parnass till medelklass. Helt ok. Rester av det gamla: Recensioner av tyska operauppsättningar och fransk barnteater, den gamla (sanna) nidbilden. Här finns också ofta sömnpiller på nyhetsplats (det är egentligen inte alls någon skillnad på SvD och DN:s kulturnyheter) och en del riktigt tråkigt skrivna Understreckare. Men nye filmrecensenten Hynek Pallas ger Lukas Moodyssons nya fullpoäng och skriver "titta på män som knullar" i en filmrecension, Andres Lokko skriver att
och Jan Berglin samt nya omgjorda söndagsdelen gör det här endast till Sveriges fjärde tråkigaste kultursidor.
Jag kan "på". Jag gjorde "på" innan ordet var uppfunnet. Godammit, jag personifierade "på" i vad som känns flera decennier.
5. Expressen Kultur
Tyvärr, Expressen. Ni är minst tråkiga. Inte ens Anders Ehnmark lyckas tråka ut mig. Ankan är i och för sig inte alls rolig, men det är åtminstone "humor". Gunilla Brodrej, Dennis Dahlström och Natalia Kazmierska är alla omdiskuterade, men det ger tyvärr bara höga poäng. Dessutom är Expressen Kultur den kultursida som sågar mest finkultur. Men om Expressen Kultur slänger ut alla dessa och bara behåller Magnus Linton och Nina Lekander har kultursidan alla möjligheter att klättra till nästa år.












Kommentarer
Ljuvligt! Så mitt i prick. Överhuvudtaget känns det spännande att precis ha upptäckt vassa eggen. Precis en sån sida som är intressant att besöka varje dag. Tack!
Kommenterat av: Sigrid | mars 25, 2006 06:04 EM
Mycket bra! Men du glömde Göteborgs-Posten som är i en helt egen nivå. Ordet tråkigt räcker inte riktigt till för att beskriva tidernas sämsta lokalblaska och dess dåliga ursäkt till kulturbevakning. Tragikomiskt eller bara tragiskt kanske. Jag lutar åt det senare.
GP är även totalt sett en tidning totalt befriad från formuleringsglädje.
Kommenterat av: Anton | mars 25, 2006 07:48 EM
Kom igen, Björn Wiman på Expressen är en av landets absolut roligaste skribenter. Och jag håller med Anton - GP är i en klass för sig.
Kommenterat av: Addison. | mars 25, 2006 08:14 EM
Jag tror att din ideologiska övertygelse styr mer än något annat. (samt din avsky för elitavslöjaren Mustafa Can - han har skrivit på DN Kultur ... 2ggr). Även om jag håller med om att paret Linderborg-Pilger är svårslagna i SIN speciella ideologiska paranoja.
Kommenterat av: Loafer | mars 26, 2006 09:48 FM
Nänä, jag tycker Mustafa Can skriver bra och Mikale Löfgrens ämnen är nog jätteviktiga. Men roligt? Underhållande? Nä...
Kommenterat av: Lidbom | mars 26, 2006 10:51 FM
Kanske är det där som problemet, att du betraktar kultursidorna som en del av underhållningsindustrin. (Som sporten onekligen är.) Jag går i alla fall inte dit för att få mig ett flatskratt - då tittar jag istället på TV3 eller Big Brother etc - utan i första hand för att förstå något, eller få en ny tanke. (I detta ligger dock inte att få sina egna fördomar bekräftade, vilket onekligen sätter vissa kultursidesskribenter i utvisningsbåset, för de är bara ideologer, inget annat.)
Men tråkig? Är det en meningsfull kategori om man vill bedöma kultursidorna? Är Kant kul? Inte ett dugg. Innebär det att han är värdelös. Verkligen inte. Men det är klart, om man hela tiden förväntar sig att bli underhållen - alltid en passiv handling: andra roar en - så finns det bättre platser. Betyder det att kultursidorna inte fullgör sin uppgift. Nej. Det finns massor av strunt på dem, det erkänns. Men när de förvandlas till (ännu) en filial av underhållningsindustrin, som käkat och käkar upp så mycket av våra liv, då har vi blivit lite fattigare. Det finns en mycket typisk rädsla för allvar i vår tid, och vår längtan att hela tiden bli kittlade under fotsulorna är givetvis en del av det problemet.
Dessutom säger epitetet "tråkig" väldigt lite, annat än att det inte roar den som talar. :-)
Kommenterat av: Loafer | mars 26, 2006 11:09 FM
Loafer: Jag har aldrig påstått att underhållningsvärdet skulle vara det viktigaste på en kultursida. Men det passar sig bra att bedöma lite klatschigt på en lördagslista.
Med det går att vara både underhållande och relevant, tycker du inte? Du tycker väl inte på allvar att Svenskan är mer "filial till underhållningsbranschen" än Aftonbladet bara för att Svenskan är roligare att läsa?
Men som sagt, läs min lista som en bedömning av enbart underhållningsvärdet. Inte hur "bra" de är.
Addison: är Björn Wiman Ankan?
Kommenterat av: Lidbom | mars 26, 2006 11:21 FM
Visst inte är Svenskans sidor en del av underhållningsindustrin - jag tycker också att de är bra. Min poäng är att det inte är vidare relevant att bedöma kultursidor efter antalet flabb per sida. Och att "tråkigt" är ett mycket trubbigt begrepp, som ofta säger mer om benämnaren än det benämnda.
Mina 13-åriga kusiner tycker att "Sopranos" & "The Wire" är "tråkiga". Men det säger litet om de serierna, förutom att de inte funkar för 13-åringar. "Tråkigt" är alltså rätt meningslöst ord. I synnerhet i en värld där allvaret blir mer och mer sällsynt, och vi hotas att underhållas till döds.
Men givetvis finns det skribenter som inte håller måtten, som är umbärliga i sin fullständiga förutsägbarhet, och dit hör onekligen Mikael Lövgren och Åsa Linderborg. Och de drar ned sidorna de skriver på. Det håller jag med om. Det horn du har i sidan på Mustafa Can förstår dock jag inte, annat än med utgångspunkt med att du tyckte illa om hans avslöjande av elitlistan. Han har skrivit 2ggr på DN Kultur...
Kommenterat av: Loafer | mars 26, 2006 12:26 EM
PS "Ankan" i Expressen skrivs för det mesta av Nisse Schwarz. Men yngre skribenter chippar in ibland.
Kommenterat av: Loafer | mars 26, 2006 12:27 EM
Loafer: Du har verkligen ingen lust alls att läsa min lista lite mer distansierat?
Jag har före min postning läst igenom fem intervjuer med Mustafa Can och det som dröjer kvar är att han är så otroligt, oändligt seriös och pompös. Håller du inte med om det?
Jag belönar och läser hellre vittra, kvicka skribenter.
Ja alltså, i stort sett saknas ju dessa på kultursidorna. De roligaste pennorna just nu finns på bloggarna, tycker jag.
Kommenterat av: Lidbom | mars 26, 2006 12:55 EM
Kan jag visst göra, läsa distanserat. Och en del av dina hatskribenter är även mina egna hatobjekt. (Lövgren, Pilger, Linderborg, Lekander, Linton.) Och visst är kultursidorna värda kritik. Men då krävs lite mer precision. Mer av värja och mindre av träklubba; mer kryssningsrobot än SCUD.
Kanske sitter vi olika galaxer bara: i min är det ännu inte en anklagelsepunkt att vara seriös. Jag gillar seriösa skribenter, åtminstone så länge som de tar sitt eget uppdrag på större allvar än sig själva. Sedan har vi uppenbarligen olika åsikter om var Can befinner sig på den skalan. :-)
Kommenterat av: Loafer | mars 26, 2006 02:28 EM
DN Kultur är inte bara tråkig. Den är skadlig. Eftersom folk verkar tro på det som står där.
Kommenterat av: Mikael | mars 26, 2006 04:12 EM
Ja, du fick ju svar där på vem Ankan är. Men jag vill bara klargöra, om jag verkade kritisk, att jag helt håller med om tråkigheten på kultursidor. Tråkighet behöver inte heller ha någonting med asgarv att göra, bara att man inte somnar. Exempelvis skulle jag vilja kalla sådana som Peter Englund och Kristian Petri för roliga, bara för den energi de laddar sina meningar med. Kunskap i sig kan faktiskt vara kul, vilket de flesta kultursidesskribenter inte fattar.
Kommenterat av: Addison. | mars 26, 2006 04:48 EM
Olle Lidbom; ägare och medarbetare i företaget mediakonsulterna M&M, Konsulttjänster för tidningsägare.
Att herr Lidbom uttrycker sig så här otydligt och slarvigt är inte förvånande:
"Eftersom kultur – till skillnad mot sport tydligen – är jätteseriöst och därmed skittrist så är svenska kultursidorna tråkiga, stenallvarliga och förpliktigande som lutheranska påbud."
Som kunsult MÅSTE du väl sticka ut... oavsett innehåll. Seriöst betraktar du tydligen som ett skällsord. Läs: "Vår tids rädsla fär allvar", och förhoppningsvis inse att
Vassa eggen är rätt slö !
Kommenterat av: Anders R Östlund | december 18, 2008 05:41 EM
Anders: Min 2,5 år gamla formulering ovan var givetvis ironisk - men på den tiden hade var jag lyckligt ovetande om att ironi inte funkar så bra i skriven form och numera använder jag den endast övertydligt och väl markerad.
Seriös och allvarlig behöver inte betyda "tråkig", men det verkade då de svenska kulturredaktionerna - till skillnad mot Roy Andersson - inte ha begripit vid den här tiden.
Kommenterat av: Lidbom | december 18, 2008 06:06 EM